Znów o samodzielności dziecka?

ZNÓW O SAMODZIELNOŚCI DZIECKA?:


Nikogo nie trzeba przekonywać, że dla człowieka dorosłego ogromne znaczenie ma bycie samodzielnym. Wiemy też dobrze, że dla prawidłowego rozwoju dziecka ważne jest budowanie bliskich relacji, w jakich pozostaje ono z dorosłymi. Warto jednak uświadomić sobie, że zapewniając właściwy, bliski, zdrowy kontakt musimy jednocześnie zadbać o coraz większą samodzielność dziecka, która ma wpływ na jego rozwój poznawczy, emocjonalno – społeczny, poczucie własnej wartości itp.


 

BYCIE SAMODZIELNYM POZWALA NA:

  • podążanie za ciekawością poznawczą; coraz lepsza znajomość poszerzającego się stopniowo świata, zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi
  • dostrzeganie problemów oraz znajdowanie sposobów ich rozwiązania, podejmowanie decyzji
  • wyższy poziom motywacji do stawiania sobie celów i osiągania ich
  • odważne podejmowanie działań i branie za nie odpowiedzialności
  • lepsze radzenie sobie ze stresem, zmianami; łatwiejsza adaptacja
  • budowanie pozytywnych postaw, oczekiwań i wizerunku dziecka w oczach dorosłych i rówieśników
  • zaradność w pełnieniu różnorodnych ról społecznych (udzielającego pomocy i korzystającego z niej; dominującego i podporządkowanego; proszącego i odmawiającego)
  • wyższy poziom kompetencji komunikacyjnych (prezentowania własnego zdania, przekonywania, ustalania, udzielania informacji zwrotnych itp.)
  • dostrzeganie i umiejętność komunikowania swoich potrzeb czy uczuć; nie dewaluowanie potrzeb czy uczuć innych
  • właściwy poziom umiejętności radzenia sobie z trudnościami w sytuacjach społecznych; podejmowanie różnych zachowań np. rozwiązywanie konfliktów czy proszenie o pomoc
  • nawiązywanie właściwych relacji, nieuleganie niepożądanym wpływom, nieranienie innych
  • zaradność, umiejętność poradzenia sobie z czynnościami samoobsługowymi (ubieranie się, spożywanie posiłków....)
  • rozpoznawanie swoich potrzeb i zadbanie o nie w konstruktywny sposób (np. gorąco mi - to coś zdejmę, zimno - to coś włożę na siebie)
  • odkrywanie, rozpoznawanie, sprawdzanie własnych możliwości: z czym sobie radzę, kiedy poprosić o pomoc
  • zaufanie do siebie, wiara we własne możliwości, przekonanie, że "potrafię", "umiem"
  • większe szanse na zaspokojenie potrzeby bezpieczeństwa, osiągnięć, bycia sprawcą, znaczenia, poczucia własnej wartości i wielu innych...

Przeciwieństwem samodzielności jest WYUCZONA BEZRADNOŚĆ


 

JAK ZACHĘCAĆ DO SAMODZIELNOŚCI?

  • przede wszystkim nie ograniczajmy naturalnego dążenia dziecka do niej
  • pozwalajmy dziecku dokonywać wyborów w ramach rozsądnych granic ("włożysz dziś czerwone czy zielone skarpetki, gdzie zaparkuje twój samochodzik...")
  • doceńmy efekty, postępy, gromadźmy ich dowody
  • okazujmy szacunek dla dziecięcych starań, okażmy, że są dla nas ważne ("to co robisz może sprawiać trudność...", „cieszę się, że wytrwale próbujesz”…)
  • dajmy odpowiednio dużo czasu na zmaganie się z problemem
  • pozwólmy na popełnianie błędów i wskażmy, że one też są potrzebne, czegoś uczą
  • nie zadawajmy zbyt wielu pytań
  • nie śpieszmy się z dawaniem odpowiedzi, wskazówek, prowokujmy dociekanie („a ty, jak myślisz?”)
  • zachęcajmy dziecko do korzystania z cudzych doświadczeń ("może babcia, pani w sklepie.... coś doradzi?")
  • dajmy dziecku nadzieję ("myślisz o zbudowaniu najwyższej wieży z klocków? To może być ciekawe doświadczenie")
  • pamiętajmy, że najbardziej pociągają przykłady, bądźmy właściwym wzorem postępowania

Samodzielność nie wymaga samotności. Przeciwnie, dziecko potrzebuje naszej bliskości, wrażliwości na jego potrzeby. Doświadczając więzi z opiekunami śmielej oddala się od nich, mając odwagę poznawać świat i sprawdzać swoje w nim możliwości. Jednocześnie potrzebuje zachęty, docenienia starań czy zauważenia sukcesu. Potrzebuje również, a może przede wszystkim, realistycznych oczekiwań.

Wyobraźmy sobie nasze dziecko jako osobę dorosłą. Czy będzie potrzebować opisanych kompetencji? Nie nabędzie ich z dnia na dzień, pomóżmy mu teraz je ukształtować, żeby w przyszłości mogło z nich czerpać.


 

Opracowanie Małgorzata Rey

Aktualności

Najnowsze informacje z życia przedszkola, aktualności, filmiki, wykłady oraz ciekawostki wychowawcze

Piknik w Lesie Kabackim

Piknik w Lesie Kabackim

Pewnego słonecznego wrześniowego dnia grupa 6a wybrała się na wycieczkę do ...
czytaj więcej...
Nie tylko wiewiórki robią zapasy

Nie tylko wiewiórki robią zapasy

Ach, jaki to był wspaniały dzień. Już od rana czterolatki żyły tylko wyjazd...
czytaj więcej...
Wspomnienia z wakacji

Wspomnienia z wakacji

Wystawa fotograficzna
czytaj więcej...